środa, 23 czerwca 2010

Dżem z truskawek i bananów pachnący wanilią


Początek lata co roku stoi pod znakiem przetworów z truskawek.
To przetwory z tych właśnie owoców są jednymi z najchętniej zjadanych w okresie jesienno-zimowym.
Nie gotuję kompotów, ale dżemy i konfitury truskawkowe w przeróżnych wariantach. O ile w ubiegłym roku nie miałam okazji przedstawić na blogu żadnego z truskawkowych przetworów, o tyle w tym roku postaram się kilka przepisów okraszonych zdjęciami wpisać.
W ubiegłym roku z racji posiadania zamrażarki o dość dużej pojemności mogłam sporo truskawek zamrozić, a w późniejszym okresie wykorzystywać je w deserach. W tym roku przyjemności tej nie będę miała, dlatego jak najwięcej tych słodkich owoców muszę zamknąć w słoikach :-)
Cudowny zapach tych owoców w środku mroźnej zimy przywodzi na myśl wspaniałe lato :-)

Dzisiaj przedstawiam przepis na pyszny dżem truskawkowo-bananowy z wanilią.
Słodki, aksamitny, bardzo aromatyczny. Połączenie truskawek z bananem jest jednym z moich ulubionych. A wanilia zarówno z truskawkami, jak i z bananami doskonale współgra.

Ważne żeby banany były jak najbardziej dojrzałe. Mnie udało się kupić takie z prawie całą czarną skórką, niesamowicie słodkie i niesamowicie tanie ;-), dzięki czemu ilość cukru w moim dżemie mogłam dość znacznie zredukować. Jeśli ktoś lubi dżemy bardzo, bardzo słodkie, to proponuję użyć więcej cukru.
Zapraszam na pyszny dżem z truskawek i bananów pachnący wanilią.
Proporcje wystarczą na 5-6 słoiczków o pojemności ok. 330 ml każdy



Dżem truskawkowo-bananowy z wanilią

* 2 kg truskawek
* 1 kg bananów (waga ze skórką)
* ok. 500 g cukru (lub inna ilość, wg smaku)
* sok z jednej cytryny
* 1 laska wanilii
* 25 g pektyny owocowej (1 op.)

Truskawki umyć, pozbawić szypułek, zasypać cukrem i odstawić na 2-3 godziny, aż puszczą sok (czasami zostawiam owoce w lodówce na całą noc, mam wtedy więcej soku).
Banany obrać za skórek, pokroić na cienkie plastry, skropić sokiem z cytryny, zasypać pozostałym cukrem i wymieszać.
Sok z truskawek zlać, owoce lekko zgnieść, dodać ziarenka wyłuskane z wanilii i laskę waniliową. Zagotować na małym ogniu (gdyby pojawiło się dużo soku, należy go odlać).
Dodać banany, wymieszać i nadal gotować do uzyskania odpowiedniej konsystencji, często mieszając (ok. 45 minut). Dodać pektynę i gotować jeszcze ok. 5 minut.
Gorący dżem przełożyć do czystych, wyprażonych słoików i zakręcić. Odstawić na zakrętkach do całkowitego ostygnięcia.


***

Niebawem na straganach zagoszczą wiśnie. Już teraz proponuję przygotowanie wiśni w słodkim, czekoladowym syropie.


20 komentarzy:

caracordata pisze...

No powiem Ci moja droga, że dżemu truskawkowo-bananowego to ja nie jadłam. Twoja propozycja baaardzo do mnie przemawia, tym bardziej że idę dziś po truskawy i w bliżej nieokreślonej przyszłości chciałam zrobić jakiś dżemik. Teraz już wiem jaki, no wielkie dzięki za dzisiejszy pomysł!

Panna Malwinna pisze...

Taki dżemik to musi być rozkosz dla podniebienia;)

agata pisze...

carocordata, jak dziś kupisz truskawki, to proponuje nie zwlekać zbyt długo :)
Cieszę się, że przepis Ci się podoba. Dżem z bananów i truskawek jest przepyszny, zobaczysz :)

filozofia smaku, to JEST rozkosz dla podniebienia i dla pozostałych zmysłów również. Nie dowie się kto nie spróbuje :)

pozdrawiam
agata

Piegowata pisze...

Oj te wiśnie szybko zniknęłyby w moich ustach :)

caracordata pisze...

Agato, zwlekać nie zamierzam, niech no tylko dorwę gdzieś banany. Im dłużej myślę o tym dżemie, tym bardziej mam ochotę go zrobić. Skusiłaś mnie tym połączeniem, nie ma co. Pozdrawiam cieplutko!

Anonimowy pisze...

Mam ogromną ochotę przygotować jakieś truskawkowe przetwory. A banany i truskawki... poezja!

Paula pisze...

szczególnie te wiśnie w syropie czekoladowym mi się spodobały :) zapisuję :)

Jolanta Szyndlarewicz pisze...

Też zrobiłam taki dżem, zupełnie przypadkowo wpadłam na to połączenie:), z tym, że jeszcze nie zdążyłam go wstawić na bloga. Pozdrawiam

Majana pisze...

Cóz za niezwykłe i cudowne połączenie! Taki dżem to dopiero musi cudownie smakować! Pyszności! :))

Śliczny ma też kolor i zdjęcia takie piękne:)
Pozdrawiam.

asieja pisze...

w dżemach jeszcze nie znam, ale samo truskawkowo bananowe połączenie uwielbiam. bardzo pysznie i aromatycznie zapowiadają się te Twoje słoiczki.

Agata pisze...

takiego dżemu jeszcze nie próbowałam a mam jeszcze sporo truskawek.... ;)

cudawianki pisze...

podoba mi sie pomysl na dzem, z checia bym go sprobowala, ale u nas truskawaki zbyt drogie :-(

Anonimowy pisze...

Witam,
podczytuję Pani bloga codziennie rano w pracy ;-)
ten przepis mnie zaintrygował i na pewno dzis zrobię..
ile wychodzi słoiczków?

agata pisze...

Bardzo mi miło :)

Z tych proporcji otrzymałam 6 słoiczków o pojemności ok. 330 ml każdy.

pozdrawiam
agata

Waniliowa Chmurka pisze...

Wow ciekawe połączenie smaków:)
Buziaki

Anonimowy pisze...

zrobilam, dzem jest wysmienity, wlasnie bede dorabiac kolejne sloiki, bo maz sie domaga

agata pisze...

Świetnie :)
MOże spróbujesz truskawek z jagodami?

pozdrawiam
agata

Bea pisze...

Jak juz pisalam Ci na CC Agatko - barrrdzo mi sie ten Twoj dzem podoba! :)

Anonimowy pisze...

Truskawki z bananami mają świetny dzidziusiowy smak!
Robiłem je w tym roku.

Anonimowy pisze...

Robiłam dżem z bananami w niedzielę, nie mogłam się powstrzymać, jest pysznyyyyy