wtorek, 17 listopada 2009

Tradycyjna sałatka jarzynowa.


Zazwyczaj bywa tak, że to co przygotowuję najczęściej, na blogu ma najmniejsze szanse się pojawić. Bo zawsze zdążę...
Tak jest z sałatkami. Zazwyczaj robione szybko i równie szybko zjadane. A ja dopiero teraz zorientowałam się, że nigdy jeszcze żadnej sałatki nie pokazałam... a robię je często.

Zacznę zatem od pozycji, którą znają wszyscy. Tradycyjna sałatka jarzynowa. Pojawia się chyba na każdym stole przy różnych okazjach. Święta Wielkiej Nocy, Bożego Narodzenia, imprezy rodzinne - zawsze jest okazja żeby pojawiła się sałatka jarzynowa z majonezem.
Lubię kiedy składniki są pokrojone bardzo drobno, dlatego przygotowanie jej zajmuje dłuższą chwilę :-) Ale warto.

Proporcje, które podaję poniżej są orientacyjne, bo każdy musi odnaleźć swój własny przepis na najlepszą sałatkę jarzynową. Składniki są proste. Marchewka, korzeń pietruszki, jajka, ziemniaki, zielony groszek, jabłko, ogórek... można dodać kukurydzę konserwową, ogórki kiszone zastąpić konserwowymi, pominąć cebulkę...


Tradycyjna sałatka jarzynowa


* 2 średnie marchewki
* 1 mały korzeń pietruszki
* 1/2 średniego lub 1 mały seler
* 3 jajka
* 2 średnie ziemniaki
* 1 małe jabłko
* 2 duże ogórki kiszone
* 3-4 łyżki groszku konserwowego
* 1 mała cebulka

* 4-5 łyżek majonezu
* 1/2 łyżeczki musztardy
* sól i świeżo zmielony czarny pieprz do smaku

Marchew, pietruszkę, seler i ziemniaki dokładnie umyć, ugotować w łupinkach (ja zalewam zimną wodą, szybko doprowadzam do wrzenia i gotuję ok. 25 minut), jeszcze ciepłe obrać. Jajka również ugotować i obrać. Jabłko obrać, wydrążyć gniazdo nasienne.
Wszystkie składniki pokroić w równą, drobną kostkę. Włożyć do dużej miski i delikatnie, ale dokładnie wymieszać. Dodać majonez i musztardę, doprawić solą i pieprzem. Połączyć delikatnie, ew. dosmaczyć.
Odstawić do lodówki na kilka godzin, najlepiej na całą noc.


II Bar sałatkowy zaproszenie

9 komentarzy:

atina pisze...

Moja ulubiona sałatka :)

cudawianki pisze...

uwielbiam :-) dawno u mnie nie bylo, trzeba by nadrobic :-)

Majana pisze...

Uwielbiam tę sałatkę !:))

Cezonia pisze...

Pyszna, prosta. Zawsze gości u mnie na stole.

A. vel Nette7 pisze...

To też moja ulubiona sałatka :). Najlepsza, najsmaczniejsza... Pyszna.

asieja pisze...

tradycja smakuje najpyszniej
od zawsze

vodkawithlemon pisze...

właśnie szukałam po blogach przepisu na sałatkę na jutrzejszą posiadówkę :) no i nie wiem czy nie skuszę się na klasykę skoro koleżanka przyniesie dwie wymyślne :) Dziękuję Agatko.... zawsze brakowało mi takiego szczegółowego przepisu...niby wiem jak to się robi ale ja mam problem z doprawianiem sałatek i odpowiednimi proporcjami składników ;)

agata pisze...

Dodam tylko, że proporcje podane są dla 4, może 6 osób, dla każdego po 1 porcji ;)

Anonimowy pisze...

Ja dodaje do salatki zamiast groszku konserwowego mrozony groszek - ma ladny kolor i smakuje rownie dobrze