czwartek, 19 marca 2009

Strudel jabłkowy.

Przepyszny strudel z nadzieniem z jabłek i cynamonu.


Cienkie, delikatne ciasto rodem z Austrii, z uprażonymi jabłkami i cynamonem.
Tradycyjnie ciasto przygotowuje się z mąki, jajek, wody i odrobiny tłuszczu. U mnie z dodatkiem drożdży. Dzięki temu jest bardziej miękki
e, co jest jego dużym plusem.
Do nadzienia można dodać rodzynki lub posiekane orzechy.

Z podanych proporcji składników można upiec dwa strudle lub podzielić ciasto na kilka części i z każdej uformować mini-ciasto. Strudel można piec na blasze do pieczenia lub włożyć do form-keksówek.
Strudel jest jednym z łatwiejszych ciast, o ile nie tym 'naj' właśnie. Nic nie ma prawa się nie udać.

Najlepszy na ciepło, z lodami i bitą śmietaną lub sosem waniliowym :-)

Strudel z jabłkami
* 15g drożdży świeżych
* 1 łyżka cukru
* 300g mąki pszennej
* szczypta soli
* ok. 200-250ml ciepłej wody
* 5-6 łyżek oleju lub rozpuszczonego masła
* 1 żółtko

Nadzienie jabłkowe
* ok. 1,5 kg kwaśnych jabłek
* cukier
* cynamon
* rozpuszczone masło do posmarowania ciasta (ok. 20g)

Drożdże zasypać cukrem, wlać kilka łyżek wody i dokładnie wymieszać.
Mąkę wymieszać z solą (na blacie lub w misce), dodać drożdże, olej i żółtko. Wlewając po trochu wody zagnieść elastyczne, miękkie ciasto. Przykryć i odstawić na godzinę.

Jabłka obrać, usunąć gniazda nasienne, zetrzeć na tarce o grubych oczkach. Smażyć ok. 15-20 minut, dodać cukier do smaku i dusić, aż sok odparuje.

Ciasto podzielić na dwie części, cienko rozwałkować. Każdy placek posmarować cienko roztopionym masłem, nałożyć równą warstwę przestudzonych jabłek, posypać cynamonem i zwinąć.
Ułożyć na blasze zlepieniem w dół.
Piec 40-45 minut w temp. 180 stopni.


13 komentarzy:

asieja pisze...

jak jabłka to koniecznie z cynamonem:-)

Aga z Zapiecka pisze...

O proszę jedno z najłatwiejszych ciast a ja sie jeszcze nigdy za niego nie zabrałam. Wygląda świetnie, podobają mi się zwłaszcza proporcje: dużo jabłek mało ciasta :)
Mniam, zjadłabym z miłą chęcią :)
Pozdrawiam

Ewelina Majdak pisze...

Mhmhmhmhmhmh.......
Ja pojde na latwizne bo w zamrazarce czeka na mnie ciasto fillo.. tsetsetsetse :DDDD
Ale nadzienie wlasnie takie, jablkowe zrobie ;)

Waniliowa Chmurka pisze...

O ! ale on musi być pyyyszny:)) Już czuję ten smak..

Majana pisze...

Och, Agatko, wspaniały strudel!!! :))

Mafilka pisze...

Jabłka i cynamon - to jest to! :-)

kasiac pisze...

Agatko, bardzo smacznie wygląda ten strudel. A ja myślałam, że to jest okropnie trudne do wykonania ciasto - a u Ciebie - proszę! Muszę zrobić taki strudel, bo smak na pewno jest obłędny:)

Unknown pisze...

mniam ciacho! :)

Małgoś pisze...

Za każde ciasto z jabłkami dałabym się posiekać. ;-) Za taki strudel sama bym się posiekała. ;-)) Cudnie wygląda! :)

hany pisze...

Wyglada bardzo ladnie, ale to taka niby strudel. Strudel nie robi sie z drozdzami.
Pozdr.
hany

agata pisze...

aga9999, kasiuc - strudel jest naprawdę prze-prosty :D mnie też wydawało się, że to wyższa szkoła jazdy. Ale nie... można wręcz zrobić, jak zostanie ciasto po lepieniu pierogów :D

małgoś, u mnie też jabłka stoją wysoko w hierarchii. W cieście ma być dużo, ale nie mogą ciasta zdominować :)

hany, dlatego napisałam jak powinno wyglądać ciasto do prawdziwego strudla :) U mnie wyszła wariacja na jego temat z malutką zmianą. A widywałam już strudle w cieście francuskim czy, jak polka napisała, fillo - też się nada :-)

atina pisze...

Pysznie wygląda:) Uwielbiam takie ciasta:)

Natalia i Tomek pisze...

hej, no właśnie, to nie jest prawdziwy strudel, bo ciasto jest z drożdżami, my rodzinnie z pokolenia na pokolenie robimy ciacho właśnie z mąki, jednego jajka lub czasem w ogóle bez jajka - wtedy jest delikatniejsze, ciepłej wody z octem!!!! to bardzo ważny składnik i do tego "orzech włoski masła" jak zapisała nam moja prababcia w przepisie :) czyli taka kuleczka masła. Takie ciacho trzeba mocno wybić z 20 razy, potem odstawić pod nagrzany garnek, by trochę dojrzało i potem rozciągać na dużym płótnie lub prześcieradle - i tu przydają się ręce rodziny. Do nadzienia dodajemy jeszcze tartą bułkę, która fantastycznie chłonie sok z jabłek i spaja całość nadzienia. To jest prawdziwy austriacki strudel!!!! :)