piątek, 14 listopada 2008

Kruche ciasteczka orzechowe




Niesamowicie pyszne kruche ciasteczka... dla miłośników orzechów oczywiście. I choć ja się do nich nie zaliczam, to ich smak mi odpowiada. Ostatnio w ogóle zrobiłam się bardziej tolerancyjna dla orzechów.
Ciasteczka są kruche i chrupiące, nie twarde i nie suche. Szybkie i proste do wykonania, można dodać kakao czy suszoną żurawinę dla złamania smaku orzechów... w takiej wariacji też je kiedyś upiekę :) Orzechów nie mieliłam zbyt drobno, tylko tak, żeby trochę sypkości nabrały i pozostały wyczuwalne kawałki.
Nie wiem dlaczego, ale przypominają mi wyglądem małe kartofelki :D


Z podanych składników upiekłam 45 ciasteczek, ale robiłam niewielkie- 2x4 cm... takie maleństwa "na raz" najbardziej lubimy :)

Orzechowe ciasteczka:
* 125g masła
* 1/2 szklanki cukru
* 1 jajko
* 1 łyżeczka esencji waniliowej

* 1 i 2/3 szklanki mąki pszennej
* 80g zmielonych orzechów
* 1 łyżka cynamonu
* 1 łyżeczka proszku do pieczenia
* szczypta soli

Do pieczenia: blacha wyłożona papierem do pieczenia.

Miękkie masło utrzeć z cukrem aż do białości. Dodać jajko i esencję, dalej ubijać, aż masa będzie puszysta. W misce wymieszać mąkę, orzechy, cynamon, proszek i sól. Dokładnie połączyć z ubitą masą (jeśli będzie zbyt kleista, dodać mąki).
Z masy formować wałeczki, układać na blasze w odstępach 3 cm. Piec ok. 15 minut w temperaturze 200 stopni, aż ciasteczka będą rumiane.



4 komentarze:

Tilianara pisze...

Moje mniamuśne ciasteczka orzechowe :))) Ja je piekę jeszcze z masłem orzechowym i potrafię zjeść całą blaszkę na jeden wieczór :) Zazdroszczę Ci takich teraz pod ręką :)

agata pisze...

Następnym razem upiekę je z większą ilością cynamonu i odrobiną kakao... jestem pewna, że zacnie będą smakować :)

Anonimowy pisze...

co prawda nie lubie cynamonu, ale tutaj on w jakis tajemniczy sposob podkresla smak orzechow :)
ciasteczka sa: na surowo pyszne, na cieplo cudowne, na zimno... nie wiem czy doczekaja zeby zjesc je na zimno :D
dzieki za przepis. na pewno upieke jeszcze nie raz :*

agata pisze...

Tym bardziej się cieszę, że ciasteczka przypadły Ci do gustu :)
Dzięki za wyciągnięcie przepisu, dziś u nas pachnie orzechami z cynamonem :)

pozdrawiam
agata